Drodzy Rodzice!
Porozmawiajcie z dziećmi o zwierzętach wiejskich. Niech dzieci nazwą zwierzęta z wiejskiego podwórka, pamiętając o odróżnieniu ich od innych zwierząt (domowych, egzotycznych czy dzikich). Niech postarają się odgadnąć ich nazwy na podstawie wydawanych odgłosów. Można poćwiczyć z dzieckiem buzię i język, naśladując to, w jaki sposób zwierzęta poruszają pyskiem i jakie wydają odgłosy, oraz rozwinąć sprawność fizyczną imitując ich sposób chodzenia.
Niech dzieci dowiedzą się, dlaczego poszczególne zwierzęta żyją w gospodarstwie – krowa, owca i koza dają mleko, kura znosi jajka, koń czasami pomaga rolnikowi w uprawie ziemi, pies broni gospodarstwa, kot przegania myszy z domu gospodarza. Dzieci mogą również wybrać z lodówki te produkty, które powstają z mleka i nazwać je (sery biały i żółty, jogurt, masło, śmietanę, lody). Przypomnijcie dlaczego należy pic mleko i jeść produkty mleczne.
Porozmawiajcie z dziećmi o „domach” poszczególnych zwierząt (buda, stajnia, kurnik, obora, chlewnia) oraz o tym jak nazywają się młode dorosłych zwierząt (pies – szczeniak, koń – źrebak, krowa – cielak, świnia – prosiak, kura – kurczak). Niech dzieci dowiedzą się, co jedzą poszczególne zwierzęta.
Posłuchajcie z dziećmi piosenek: Stary Donald farmę miał i Wyszły w pole kurki trzy. Możecie również przeczytać wierszyk i zadać zagadki o zwierzętach.
W gospodarstwie
T. M. Massalska
Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much.
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau!
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!
Zagadki Anny Mikity.
Choć ma skrzydła, nie potrafi fruwać wcale. Za to co dzień znosi jajko i gdacze wspaniale. (kura)
Chodzi po podwórku różowy grubasek. Lubi w brudnym błocie pochlapać się czasem. (świnia)
Choć jest duża i rogata, nie musisz uciekać. Kiedy dasz jej smacznej trawy, ona da ci mleka. (krowa)
Chętnie po łące skacze i biega, a jego synek to mały źrebak. (koń)
Czasem włazi gdzieś wysoko, żeby mieć na wszystko oko. Gdy chce złapać mysz malutką, to zakrada się cichutko. (kot)
Konik Izabela Jackowska – gimnastyka buzi i języka.
Jedzie koń po bruku, stuka – stuku, puku. (Kląskanie językiem ze zmianą tempa.)
Konik woła iha – ha. Czy potrafisz tak, jak ja? (Powtarzanie iha – ha.)
Raz jedzie powoli, a raz galopuje. Ten dźwięk słyszy każdy i go naśladuje. (Kląskanie językiem ze zmianą tempa.)